Werkwijze

Doel                                                                                                                      

Wij willen voor mensen uit de Banenafspraak bereiken dat zij hun leef- en werkomgeving zo kunnen inrichten dat (ook) voor hen autonomie en authenticiteit mogelijk is in denken en handelen. De ervaringen die eerder al zijn opgedaan met de methodiek ‘Volgend sturen’ sluiten hier naadloos op aan.

 Wat is ‘Volgend sturen’?                                                                                         

Met ‘Volgend sturen’ bedoelen we het creëren van ruimte om mensen te kunnen laten groeien binnen het vermogen dat ze hebben. Wij vertrouwen erop dat mensen altijd zelf kunnen aangeven welke keuzes ze hierin willen maken.  Op basis van die keuze(s) kan telkens een wederzijdse afspraak worden gemaakt over hoe dit het best valt te faciliteren.

‘Volgend sturen’ in de relatie is anders dan leidend sturen; in dat laatste geval bepaalt namelijk de professional vanuit boven schikking wat beter of het beste is voor de ander. Het gaat bij ‘Volgend sturen’ in feite om een herpositionering en herschikking van de verhouding tussen de professional, degene die behoefte heeft aan professionele ondersteuning en de directe omgeving met betrokkenen.

De wijzigingen die volgend sturen met zich meebrengt, vraagt vertrouwen bij alle betrokkenen, vanaf de voorbereiding tot aan de uitvoering. Het gaat hierbij in eerste instantie namelijk niet om het resultaat, maar om het centraal stellen van het proces. Het paradoxale is dat juist door niet het resultaat centraal te stellen, maar het proces, de beste resultaten binnen de gegeven omstandigheden worden behaald. Het is dus heel anders dan leidend sturen, dat aan de voorkant uitgaat van aanbod gedreven handelen en maakbaarheid.  

Gaat het ‘Volgend Sturen’ echt werken?                                                                 

Frans Hoebink heeft met Stichting Gezel heeft ‘Volgend Sturen’ toegepast in het project Zorgassistent-in-de-klas. Dit project gericht op groepen met jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt, is inmiddels afgerond. Het project is op basis van de wetenschappelijke Theory of Change getoetst. Daaruit is gebleken dat activiteiten van dit project zonder meer van toepassing zijn op vergelijkbare trajecten in een andere werkcontext, bijvoorbeeld in de zorg. De manier van begeleiden die ‘volgend sturen’ met zich meebrengt, is dus breder toepasbaar. Niet enkel bij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar ook bij mensen (en hun omgeving), die vastlopen in de reguliere aanpak